WA’S DAT VUR KLUPKE, DE RAAUW OSSEKAR?

Al bijna een halve eeuw is PCS de Raauw Ossekar een begrip in het Ossekoppenrijk. Van oorsprong uit de destijds kakelverse wijk Ruwaard (Raauw) en opgericht door en voor nieuweIMG 6539kl Ossenaren. Onder de knop geschiedenis vind je een korte versie van de lange verhalen van weleer. De Raauw Ossekar probeert de carnavalsfeesten voor iedereen bereikbaar te houden en zo het openbaar carnaval te behouden. Er wordt geen entree gevraagd bij de feesten, behalve bij het Dansfestijn.  

WAAR VIND JE DE RAAUW OSSEKAR?

De Raauw Ossekar van nu is springlevend in de wijk Ussen en heeft haar Residentie in wijkcentrum de Hille. Daar worden het Elf Elf bal, de onthulling van Jeugdgrootvorst Oskaris en het carnaval gehouden. Ook in de zalen van het Oude Theater (liedjesfestival) en D’n Iemhof (dansfestival) in Oss worden feesten gehouden.

ORGANISASIE?

De ROK is een stichting met een bestuur. President, penningmeester, secretaris en algemene bestuursleden zorgen dat alle wieletjes goed gesmeerd draaien. De kar wordt vooruit getrokken door het bestuur, raad van elf en de vele vrijwilligers samen. Waarbij gezegd mag worden dat ook bestuur en raad van elf allemaal vrijwilligers zijn.
Er zijn verschillende werkgroepen, die voor de uitvoering van al dat werk zorgdragen. Ook deze werkgroepen kunnen niet zonder alle vrijwilligers, die of speciale taken hebben of inzetbaar zijn voor allerlei klussen.  

VEUL WERK

83 POSTER1

Om een beeld te geven van alle klussen die er zijn; bij onze feesten worden mensen ingezet bij de catering en snoepverkoop, de garderobe en kassa, deurdiensten, opbouwen van de zaal en ook weer opruimen en schoonmaken. Er wordt hard gewerkt bij de wagenbouw, maar ook bij de dansgarde. Voor alle feesten moeten de programma’s goed lopend gemaakt worden, het animatieteam bedenkt de show, etenswaren worden ingekocht, de financiën moeten kloppen en gecontroleerd worden. Ook zijn we aan de slag bij bijvoorbeeld “effe naar geffen” om extra geld voor de club te verdienen. En ook daar is weer iemand druk mee om dat te regelen.
De website moet actueel zijn, persberichten en nieuwsbrief moeten verstuurd worden. Onze jeugd moet goed begeleid worden en contacten met zaaleigenaren en andere verenigingen vragen om aandacht. Een enorme berg werk, die alleen maar goed kan aflopen met de instelling “vrijwillig, maar niet vrijblijvend”! Vrijwilligers zijn er altijd te weinig.
Dan hebben we het nog niet eens over vrijwilligers die indirect voor ons aan de slag zijn, zoals de medewerkers van de Hille.

OOK EEN FEESTJE OP ZIJN TIJD; UITGAANDE BEZOEKEN

Behalve dat we ons druk maken over onze eigen feesten houden we er ook wel van om zelf van genieten. Dus zijn we geregeld op pad naar bevriende carnavalsclubs voor een avondje uit. Een jubileum, pronkzitting, liedjesfestival of zomaar een feest, waar het gezellig is kom je ons tegen. Dat kan in Oss zijn, maar ook in de dorpen rondom en zelfs ver buiten de gemeente hebben we veel contacten.  Daar gaan we met Grootvorst, Adjudant en Hofdames voorop, Raad van Elf, soms ook onze dansende meisjes en vrijwilligers naar toe. Op sommige adressen komen we al tientallen jaren.

IMG 6547klHET JONG SPUL

De jeugd staat bij ons volop in de schijnwerpers. Bij onze carnavals(dag)feesten hebben we het motto; als de kinderen plezier hebben, hebben de ouders het ook! Wij hebben al vele jaren een Jeugdgrootvorst en Jeugdadjudant.  En zolang de Raauw Ossekar bestaat wordt er gedanst door de Dansgarde en nu ook door de hele kleintjes; de Ieniemienies. Met traditionele en moderne dansen vermaken zij al heel lang ons publiek en is het geweldig om met hen op pad te gaan.

 92 DAMESTRADIESIES

Over traditie gesproken; de Raauw Ossekar gaat

met de tijd mee, maar hecht ook aan tradities. De Geheimraad die de nieuwe Grootvorst kiest is daar een voorbeeld van. Onze kleuren zijn rood-wit, we zijn

gehecht aan ons logo en ook aan onze outfit. Een pak, witgoed, steek met veren en protocollaire regels voor onze presentatie vinden wij belangrijk. Maar ook de rode kiel  wordt met trots gedragen. Er zijn jaarmedailles die onze Grootvorst uitreikt, maar ook bijzondere medailles.

WILDE OOK MEEDOEN?

Er zijn verschillende manieren om bij ons betrokken te raken. De meeste mensen komen bij ons gewoon feestvieren.

Wie het leuk lijkt om ook mee te helpen kan zich aanmelden als vrijwilliger. Dat kan simpel door een van de Raadsleden of het bestuur hierover aan te spreken.

Zij kunnen jou uitleggen wat er zoal te doen is en je naar de juiste mensen verwijzen.

Ook zijn er donateurs; je betaald € 15,00 en dan ontvang je een “knipkaart” waarmee je negen keer gratis een snack uit het menu van de catering kunt kiezen. Om precies te zijn: éen keer tijdens het 11-11 bal, het MCLF, JeugdGrootvorst-onthulling/CD presentatie, elke carnavals dag, Dansfestijn en een vrij te besteden (je mag zelf weten wanneer je gebruikt).

De Senatoren –oud Raadsleden, Grootvorsten en Adjudanten – zijn niet meer actief in Raad van Elf of Bestuur. Zij steunen de Raauw Ossekar met raad en daad en een jaarlijkse bijdrage van € 50,=.  Voor hen is er ook een donateurskaart, daarnaast is in een reglement vastgelegd wat de precieze afspraken zijn voor de senatoren. 

Ere-donateur is een titel die is weggelegd voor oud raads- en bestuursleden die langer dan 15 jaar aaneengesloten deze taak hebben uitgevoerd. Deze benoeming geldt zolang zij leven. OsseHaam

Wij kennen ook Ere-senatoren. Zij betalen € 50,= en steunen daarmee de club extra. Zij krijgen de medaille “de Osse Haam” en krijgen ook een donateurskaart.

Voor Ere-senator van verdienste  kun je je niet aanmelden. Deze mensen worden door het bestuur vereerd met deze titel omdat zij langdurig op een bijzondere wijze belangrijk voor de Raauw Ossekar zijn. Op dit moment zijn dit; Marcel Swanenberg, Georg Bogaers, Marjon Reijs, Fred en Thea van Vugt, Petra van Vugt, Monique van Rossum, Pierre van Heumen, Bennie van de Broeke en dhr. Van Rossum.